معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه امکان افزایش ۲برابری صادرات به روسیه، قزاقستان و ازبکستان وجود دارد گفت: بهدنبال فعالسازی مرز اینچهبرون و سرخس برای ترانزیت کالاهای چینی از مسیر ایران هستیم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان از پهلوگیری نخستین کشتی حامل مواد سوختی در اسکله های دلفین این مجتمع بندری خبر داد و افزود: این کشتی حامل ۲ هزار و ۴۰۰ تن مشتقات نفت سفید است.
تحلیلگر مسائل و امور حمل و نقل بینالمللی گفت: طی ۲۰ سال گذشته مستمر از سوی مسئولان گفته شده که ترانزیت کالا از طریق کریدور شمال جنوب صرفه جویی ۳۰ درصدی نسبت به سایر مسیرها برای ترانزیت کنندگان دارد، اما در واقع میبینیم که کالا و کانتینر زیادی جذب این کریدور نشده است، حکایت از مجموعهای از معضلات فرآیندی و زیرساختی دارد.
تحریمهای گسترده علیه روسها و خارج از دسترس شدن کریدور شمالی (راه آهن سراسری روسیه-ترانس سیبریا ریل وی)، ظرفیت خط ریل بین آسیا و اروپا به شدت کاهش یافته و فشار زیادی متوجه دالان میانی است تا کالا و کانتینرها را از طریق راه آهن چین، قزاقستان، دریای خزر (بین آکتائو و باکو)، جمهوری آذربایجان، گرجستان و ترکیه به اروپا برساند و به تقاضای زمین مانده در ...
سخنگوی گمرک اظهار داشت: تجارت غیرنفتی کشور با ثبت حدنصاب 11میلیارد و 538 میلیون دلار در آخرین ماه سال 1400 به بالاترین میزان ارزش تجاری در طول یک ماه طی چند سال اخیر به ویژه در زمان تشدید تحریم و فشارهای حداکثری نظام سلطه در چهار سال اخیر رسید که این میزان از لحاظ ارزش نسبت به مدت مشابه (اسفندماه 1399)، 40درصد و نسبت به بهمن ماه 17 درصد رشد داشته است....
دبیر انجمن کشتیراتی اظهار داشت: وقتی واکنش صحیحی از سوی دولت رخ نمی دهند به مفهوم سوءمدیریت و بیتدبیر است. مانند اتفاقی که در تحریم کشورهای حوزه خلیج فارس(قطر) رخ داد و ایران در آن شرایط تمام فرصتها و امتیازات به صورت یکجا به ترکیه واگذار کردیم یا در تخاصمی که بین ترکیه و روسیه اتفاق افتاد ایران هیچ اقدامی انجام نداد و از استفاده از تمام قابلیتهایی ...
سخنگوی گمرک گفت: از ابتدای سال تا پایان بهمن 11 میلیون و 298 هزار تن کالای خارجی از مسیر کشورمان ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه، رشد 70درصدی داشته است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان اظهار داشت: زمان جنگ ارمنستان و آذربایجان توانستیم کامیونهایی به مقصد روسیه را از طریق کشتی رو -رو انتقال دهیم. به طوریکه حتی کامیونهای ترکیه که راهی روسیه بودند به دلیل بروز مشکلات در مرز ارمنستان و اذربایجان، به سمت بنادر گیلان آمدند.
مدیرعامل راهآهن اعلام کرد: در سفر به روسیه، ترانزیت مستقیم ترکیبی ریلی-دریایی از طریق منطقه آزاد لوتوس روسیه و بندر کاسپین ایران مورد تفاهم قرار گرفت.
کارشناس مسائل روسیه گفت: یکی از اولویتهای اصلی دو کشور ایران و روسیه در حوزه حمل و نقل، فعالسازی کریدور ترانزیتی شمال-جنوب است. این کریدور ترانزیتی هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس را از طریق ایران به روسیه وصل میکند.
کریدور ریلی ایران-عراق-سوریه و مدیترانه با وجود اهمیت ترانزیت از طریق عراق به سوریه، لبنان و مدیترانه فعال نشده، زیرا عراق باوجود تصویب قانون ترانزیت در پارلمان این کشور کماکان اجازه ترانزیت کالای سایر کشورها از خاک خود را نمیدهد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بندر چابهار در آینده حتما به یک قطب اقتصادی برای صادرات، واردات و به خصوص ترانزیت محمولههای مختلف مورد نیاز ایران و کشورهای همسایه تبدیل خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی از تکمیل طرح تحول در دولت خبر داد که منجر به ساخت و تکمیل کریدورهای ناتمام در کشور در سه سال آینده خواهد شد و گفت: برای عملیاتی شدن توافقات با کشورهای همسایه به تکمیل کریدورهای نیمه کاره نیاز داریم.
دهلینو درحالی از چابهار و بازگشت مجدد برای تکمیل زیرساختها و بهرهبرداری از این بندر سخن میگوید که مشکلات بزرگی بر سر راه بازگشت عملی و فاصله گرفتن از شعار در این مسیر وجود دارد.
راهاندازی کریدور موسوم به خلیج فارس-دریای سیاه، علاوه بر مزایا و فرصتهای نهفته در دل خود برای توسعه ترانزیت ایران، میتواند مکمل کریدورهای دیگر منطقه نیز باشد.